• Bloggtips
  • Kategorier
  • Design
  • Hanna Carlsson
  • Hanna har ordet =)

    Datum: 2009-05-23 Tid:01:01:09 Publicerat i: Hanna har ordet
    Hmm, antar att det inte är många som faktiskt vet att jag är kristen, men så är det. Jag är kristen och har ingen anledning att dölja det. Varför ska man behöva dölja den man verkligen är?

    Jag tycker att alla har rätt att tro vad de vill, ingen ska behöva tryckas ner på grund av sådana saker som religion, kön, hudfärg eller liknande. Det tycker jag är så fruktansvärt. Det finns vissa, kanske de flesta, som avstår från att tro på något överhuvudtaget, som inte har någon speciell religion eller så, till dem är det då ingen som säger någonting.. Men å andra sidan så säger man ofta dumma saker om oss kristna eller om andra religioner också.

    Det fanns en tid då jag tyckte att det var ganska jobbigt att vara kristen. SKulle jag verkligen våga säga det? Skulle de få en massa dumma tankar om mig för det? Skulle de kanske inte vilja vara vän med mig längre eller tycka att jag var konstig och knäpp? Faktum är att jag TROR att det fanns några som gjorde det. När man var yngre så var ju det här en sådan sak som folk liksom ville retas och så för.. och jag och min kompis blev ledsna ganska ofta på grund av det. Men nu skäms jag över mig själv att jag lät mig påverkas så mycket av vad alla andra tycker och tänker. Jag tänker stå för det jag tror på. Accepterar inte andra det så är det inte mitt problem..

    Idag så vill jag verkligen stå för det jag känner.. jag vill vara en kristen och tycker inte att jag ska behöva skämmas över det eller må dåligt. Folk ska inte gå och prata illa om mig på grund av sådant. Jag ska inte behöva behandlas illa på grund av det. Dessutom så tycker jag VERKLIGEN INTE att folk ska ha en massa fördomar om saker som de inte vet någonting om. Jag ska inte heller ha fördomar om saker. Nu menar jag liksom inte att jag är så "bra och vet bäst och aldrig har fördomar", för det är inte sant. Jag gör hur mycket fel som helst och vet att jag många gånger är dum. Men jag TYCKER inte att man ska ha fördomar om saker som man inte vet någonting om. Om man undrar något om någonting så ska man ta reda på svaren istället! Sök svar till dina frågor!

    Vill bara säga att det är en helt annan sak att läsa och se olika saker än att själv få uppleva det. Som med en glass till exempel. "Hmm, den där glassen ser ju ganska god ut. Men neej, jag har läst en massa recensioner ur tidningarna och de säger att den inte alls är bra. Jag vet redan nog om den, jag vet redan hur den kommer att smaka.." Kanske tänker man så, men när man väl smakar på glassen så visar den vara sig något helt annat. Den kanske visar sig smaka HIMMELSKT. Därför tycker jag att fler folk skulle behöva ge saker en chans. Kanske visar det sig ge ditt liv en helt ny mening..

    Det jag vill säga med det här är att alla ni som faktiskt är kristna, var inte rädda för att visa det! Stå upp för det NI tror på och låt andra säga vad de vill, ni ska vara stolta över det ni är och ingen ska behandla er illa på grund av det. Detta gäller såklart alla personer i andra situationer också. Jag tycker inte att någon ska behandlas illa på grund av vem de är. Det kan vara tufft att stå för olika saker, tro mig JAG VET, men när man faktiskt har tagit det där steget och vågat tala om vad man tror eller så så känns det oftast superbra :D Man mår mycket bättre. Stå för det ni tror på!

    Än sen om vissa vänder er ryggen, gör de det så är de ändå inga riktiga vänner. Än sen om folk säger idiotiska kommentarer eller kanske retas. De har ingen rätt att göra så men om de gör det så försök att strunta i dem. Stå fast vid det ni har sagt och skämms inte för det. För om folk märker att man skämms över det eller känner sig osäkerså blir det bara värre, då blir det ju ännu mer tacksamt att retas och dumma sig.

    Vissa personer kanske inte gillar kristna.. Kanske beroende på något som EN kristen person har gjort, tycker eller tänker osv.. men så är det inte. Bara för att någon säger så eller NÅGON kristen säger något dumt så behöver inte ALLA andra kristna tycka och göra så. (Detta gäller givetvis inte bara kristna men det är detta som jag tar som exempel ^^) Jag vet att det finns även en del kristna som tar religionen som ett vapen för att få makt och liknande. Det finns VISSA som missbrukar religionen och gör dumma saker i Guds namn och som sedan kallar sig kristna. Men då tycker jag inte att man är kristen. Det är liksom något helt annat.. Alla är inte sådana.

    Så man borde alltså inte tryckas ner för vad man tycker och känner. Folk ska inte behöva trampas ner.. det är verkligen inte rätt att trampa ner NÅGON. Mobbning på grund av vilken orsak som helst är fel.. Att ogilla hela folkgrupper av någon anledning är också fel, för ALLA är och tycker inte samma sak.

    Okej, det blev ett ganska långt inlägg, men kände liksom att jag behövde skriva av mig lite =) Jag hoppas att det här inte tolkas på något konstigt sätt och jag pekar inte ut några personer eller något sådant. Jag tycker bara att ALLA ska ha rätt att tycka som de vill och jag tycker att INGEN ska tryckas ner på grund av saker som religion, hudfärg, folkslag, födelse-land eller liknande. Alla är lika mycket värda och det kan inget ändra på, oavsätt vad folk säger =D

    Vill slänga in den här lilla fina sångtexten på slutet :

    Still calls me Son.

    Drug His name through godless places
    And I've known shame that no child of His should know
    I've seen pain on broken faces
    Beyond all thought of hope
    I was just too far from home
    Still I always wondered when I closed my eyes

    After all I've done
    Could He run to me?
    Would He kiss my face?
    Could He even look at me?
    After where I've been
    Should He take me back?
    For I would understand
    I've disgraced Him
    But it would be amazing
    If He still calls me son

    With nothing left for me to bring Him
    I left my pride and turned my heart toward home
    I saw my home on the horizon
    And from a distance
    I saw my Father
    Watching for His own with forgiving eyes

    After all I'd done
    He just ran to me
    Then he kissed my face
    He would not let go of me
    After where I'd been
    He just welcomed me
    I don't understand
    How he put his robe on me
    It was so amazing
    That he still calls me son

    For He will run to me
    And He will kiss my face
    He will not let go of me
    After where I've been
    He will welcome me
    And I won't understand
    How He'll put His robe on me
    It will be amazing
    That He still call me son
    Skicka gärna en liten kommentar så blir jag glad!
    Postat av: Maria :D

    Jag tycker du har helt rätt. :) Texten har lite med att "man ska vara sig själv" och göra. :P Jätte fin text tycker jag. :) Jag har lovat mig själv att ALDRIG skämmas för min kristna tro, men jag vet att man ibland kan tänka att det är typ... inte pinsamt men, jaa du vet nog vad jag menar. Man är lixom helt enkelt rädd för att bli retad för det. Om det skulle vara trögt att vara kristen skulle det väl vara lika trögt att INTE va det? O_o" Aja, jag ska inte skriva mer innan det blir en hel roman. XD Aja, jag tycker i alla fall att du har rätt. :)

    /Maria ^
    _^

    2009-05-23 @ 12:33:40
    URL: http://mharya.blogg.se/




    - Jag vill inte ha någon form av reklam.
    - Spamma inte.
    - Skriv ditt namn så att jag vet vem som skriver!
    - Skriv inte kränkande eller opassande/elaka kommentarer, de tas ändå bara bort.


    Namn/alias:
    Kom ihåg mig?

    Din E-post adress:

    Länk till din blogg/hemsida:

    Skriv ditt lilla meddelande här:

    Trackback