• Bloggtips
  • Kategorier
  • Design
  • Hanna Carlsson
  • Where am I going? :O

    Datum: 2009-10-06 Tid:22:49:23 Publicerat i: Dikter, Tankar & Funderingar
    Jag har funderat mycket på framtiden sedan jag började gymnasiet och det är verkligen något värt att grubbla över. Hur många vet egentligen vad de vill bli redan vi 16 års ålder? Nej inte vet jag det i alla fall. Det finns så himla många olika saker att välja mellan. Livet är som en oändlig väg. Den slingrar sig frammåt men då och då måste en kurva skapas för att man ska ta sig förbi stenar, träd och andra hinder. Egentligen så är livet inte bara en väg.. det är egentligen oändligt massa olika vägar i olika färglada färger som vävs tillsammans från alla håll och kanter. En väg för kärlek med dess kurvor och vägskäl, en väg för drömmar och hopp, en väg för det jobb och de uppgifter du kommer att få, en väg för de vän du har/skaffar... Dessa vägar är sedan uppdelade i miljontals andra småvägar (stigar) som du kan välja mellan och vart de leder vet du inte förrän du har valt och provat på.

    Men hur ska man kunna välja rätt? Vissa av dessa stigar är svarta och mörka och det är dessa vägar som man hela tiden försöker att undvika. Men ibland kommer man in på en sådan där mörk väg och oftast så lyckas man nog hitta tillbaka men vad händer om man verkligen går vilse? Vad händer när man gått så pass långt på helt fel väg att man inte kan hitta tillbaka? Tänk om man helt enkelt vandrar fel väg, finns det då verkligen en enkel väg tillbaka?

    Så hur vet man att man väljer rätt? Det finns så mycket att välja och många av dessa valbara vägar är färgranna vägar där man lyckas och trivs bra med sitt liv och man kommer rätt, där man når sitt mål. Men det finns även dessa villovägar och de vill jag inte välja. Jag vill välja en av de färgranna men jag vet inte vilken! Jag vill hjälpa folk på något sätt, jag vill GÖRA något här i livet. Men vad? Vilket av dem? Jag vill ju göra allt! Rädda sjuka barn i Afrika, hjälpa kvinnor/barn som varit med om våld i hemmet, bli barnläkare, bli psykolog, bli kemist som upptäcker nya vaccin och mediciner mot förut obotliga sjukdomar, bli sjukgymnast, jobba på barnhem, jobba inom en förening som Rädda Barnen, Röda korset eller liknande, bli vanlig läkare, bli sådan som hjälper folk som hamnat på fel väg här i livet så som alkolister och missbrukare.................... valmöjligheterna är enorma så hur sjutton ska jag kunna välja.? Jag fattar verkligen inte hur vissa personer redan har satt upp sina mål, hopp och drömmar och redan ritat ut sin väg i livets karta :o (även om de kanske inte sedan blir riktigt som de har ritat)Man måste ju få prova på allt innan man  vet vad man vill.. >.< Jag skulle behöva leva tusen gånger om för att VERKLIGEN få reda på vad jag vill jobba med för hur kan man liksom veta det när man aldrig har provat? :o

    Slutligen så måste jag alltså välja en väg. Blått eller rött? Rak eller kurvig? Svart eller vit? Rosa eller lila? Jag kan inte sånt här :o Jag måste helt enkelt känna efter vad jag verkligen vill i mitt hjärta. Det är ju ett så himla stort val som jag kommer att få göra. Jag ska välja mitt liv! Och jag vill komma på RÄTT väg, inte på den svarta.

    Detta är dessutom bara ett vägskäl som jag talar om men livet är ju mer än så! Det finns ju otroligt många mer vägskäl som jag kommer tvingas välja mellan förr eller senare i livet och jag hoppas bara verkligen att jag väljer rätt. Men om det känns rätt i hjärtat så måste det väl vara det? Den som har svar på hur man till 100% verkligen vet att man har valt rätt skulle jag VÄLDIGT gärna vilja prata med.

    (nåt ja kladda ihop bara X'D HAHA funderingar.. :P)

    Skicka gärna en liten kommentar så blir jag glad!
    Postat av: MenJagVetInte - Lite snyggare, lite bättre.

    går teknik - el & programmerin :)

    2009-10-06 @ 22:56:35
    URL: http://menjagvetinte.blogg.se/
    Postat av: cissi

    Man får helt enkelt bära med sig en ficklampa hela tiden, då kanske man vågar att ta de mörka vägarna och ta sig förbi dom och sedan blir alla gångar ljusare och ljusare eftersom att man vet att man ska ta fram ficklampan när man kommer till en mörk väg. Eller så går man bara, pang på! och tar skiten som den kommer. man ska inte vara rädd

    2009-10-07 @ 22:58:55
    URL: http://xstar.blogg.se/




    - Jag vill inte ha någon form av reklam.
    - Spamma inte.
    - Skriv ditt namn så att jag vet vem som skriver!
    - Skriv inte kränkande eller opassande/elaka kommentarer, de tas ändå bara bort.


    Namn/alias:
    Kom ihåg mig?

    Din E-post adress:

    Länk till din blogg/hemsida:

    Skriv ditt lilla meddelande här:

    Trackback